Tuesday, April 17, 2012

Daun Sup dan kembarnya

wanita dan dapur adalah sesuatu yang agak sinonim dalam masyarakat melayu. tetapi baru2 (takde lah baru sangat) kaum wanita yang terer masak dah semakin pupus. kurang2 pun dorang reti masak nasik, goreng telur, goreng ikan bilis je. spesis2 wanita ni semakin dormant, dan mempasskan allele tak reti masak kepada next generation. e maaf correction, mungkin allele pemalas nak belajar masak. jadi mungkin tak boleh salahkan dorang 100% kenapa mereka tak pandai masak. dah gene macam tu nak buat cmna kan kan kan?

sabtu lepass pegi pasar malam. mak aku kirim daun sup. smpai2 gerai pacik tu, aku nampak sederet daun2 yang mcm daun sup. alah salu jugak mak aku suruh potong2 masa nk buat cekodok. tapi ada 2 longgok, rupa tak tipu memang dekat sama mcm daun sup. dengan konfiden aku capai yang sebelah kiri satu ikat, sebab yg belah kanan tu nmpk cam tak comel je heheh

tetiba pacik tu tanya, 'Ni tau ke nak beli apa ni? ni daun ketumbar tau.' tapi dia cakap sambil sengih2. aku blurr 3 saat. pastu dengan separa konfiden aku terus amek n bayar singgit kat dia. ddalam hati, aku rasa mcm penah dengar ketumbar tu. dia bukan bijik2 ke? pacik ni tipu ni. ah pacik zaman sekarang memang suka menipu. tak baik sungguh.

dan aku berlalu smbil membau2 daun benda alah yg aku beli tadi. betul kan daun sup? ahh konfiden2. aku pun pulang ke rumah dan memberikan daun tersebut kepada mak aku. dia tak tengok pun terus suruh aku masukkan dlm peti ais. 

setelah berlalu tiga hari, tetiba petang tadi aku cerita pasal ni kt fathiah. dia kata 'Apasal pacik tu nak tipu? aku pun macam penah dengar daun ketumbar tu. cuba kau gugel.' dan hasilnyaaa

source : google

ah sudahhh. mati2 aku ingat ketumbar tu benda hitam keras2 bijik2 kecik2 halus2. wujud rupanya daun dia. aishh habes la mak aku masak cekodok daun ketumbar esok.

moral of the story, agak2 takreti masak tu belajar la. huduh benar perangai anak dara yang daun sup dengan daun ketumbar pun tak tau nak beza. lagi teruk tak tau kewujudan dia di bumi nyata ini. boleh lupakan hasrat anda nak kawen awal. aa lagi satu jangan sesedap oren nak menuduh pacik jual sayur menipu tentang sayur yang anda nak beli. berdosa tahu

sekian wassalam

1 comment:

Anonymous said...

ko memang lawak,,klu ler mak ko suruh ko pegi pasar basah,,entah apa la yang ko beli an an an...daun ketumbar bau die busuk sket,,dan apa la rasenya masak cekodok pki daun ketumbar,,mst family ko x jadi makan cekodok tue kih kih kih...